Be more human czyli ciekawe wątki z Trendbooka Natalii Hatalskiej 2016 - Cały Ten Zgiełk

Be more human czyli ciekawe wątki z Trendbooka Natalii Hatalskiej 2016

W sieci pojawiła się kolejna edycja wpływowego Trendbooka Natalii Hatalskiej, który w tym roku skupia się na analizie technologii przez pryzmat człowieka. Natalia zarysowuje jak rozwiązania z zakresu biotechnologii, nanotechnologii, zielonych technologii czy technologii cyfrowych zmieniają i ulepszają nasze doświadczanie świata, nasze ciało, codzienne funkcjonowanie i docelowo – relacje międzyludzkie.

Czytając dokument zwróciłam uwagę na to, co podkreśla autorka  – wszystkie trendy wychodzą od człowieka i wracają do  jego podstawowych potrzeb.

Autorka przywołuje i komentuje słowa-klucze przewijające się w poprzednich trendbookach, między innymi:

  • komunikację one2few – widoczne masowe przesuwanie się z komunikacji one2many wyrażające się np. popularnością Snapchata czy WhatsApp. ( Jak jednak na tle tego trendu wygląda Twitter? I jak wyglądają np. polskie gwiazdki, które traktują Snapchata jak kolejny YouTube w mikroodcinkach?)
  • lifestreaming – zjawisko coraz silniej inkorporujące wearables a w wersji ekstremalnej oparte na urządzeniach, które rejestrują świat bez naszego udziału (aparat ViconReveuc robi zdjęcia co 30 sekund i reaguje na nowe obiekty w otoczeniu).
  • appoverload – przesyt aplikacjami powodujący np. że 75% polskich użytkowników usuwa nieprzydatne aplikacje, a 65% nie ściąga w miesiącu żadnej nowej. (to ważna informacja dla wielu marek, które za nadrzędny cel stawiają sobie postawienie aplikacji.)
  • „fully street-smart, self-driving cars” czyli inteligentne samochody przewidujące i reagujące a przyszłości – samojezdne. (Luksusowe auta już zbliżają się do tej formuły – wg Ewy Łabno – Falęckiej z Mercedesa wchodząca na rynek klasa E jest w 90% autem inteligentnym)
  • beacony – wg Natalii Hatalskiej ok 40% sklepów w USA testuje je w sklepach, jednak w Polsce nie przeniknęły szerzej i znane są głównie z akcji instytucji kulturalnych.

Natalia Hatalska szeroko omawia także poniższe trendy:

— make tech human —

Trend, w ramy którego wchodzi rozwój tzw. Life Quality Technologies, czyli technologii poprawiających jakość życia i bezpieczeństwo, optymalizujących codzienne czynności, zwłaszcza osób starszych czy z dysfunkcjami

Niesamowita jest chociażby rozpoznające mowę i tekst turecka apka My Dream Partner, pozwalająca osobom niewidomym na odsłuchiwanie artykułów, „oglądanie filmów” czy „smart cane” umożliwiająca im łatwiejsze poruszanie się w przestrzeni dzięki ultradźwiękom.

To zresztą bardzo ciekawy trend, który czasem może jednak wpływać na tworzenie paradoksalnie potencjalnie dehumanizujących rozwiązań (zwłaszcza kiedy dotyczą osób zdrowych zwiększających dzięki technologiom komfort życia(. Przykładem są w mojej ocenie inteligentne skarpetki Owlet dla niemowląt przesyłające na smartfon rodzica informacje o parametrach oddechowych dziecka.
Niesamowicie zwiększają one jakość życia rodzin z chorymi dziećmi wymagającymi stałego monitoringu, z drugiej strony wykorzystywane przez rodziców zdrowych dzieci są … lekko przerażające. Nic nie zastąpi przecież czułego kontaktu z dzieckiem, czy wręcz spania z nim i czuwania.

https://i.ytimg.com/vi/bLKsur76wJQ/maxresdefault.jpg

—human in the center—

To kolejny trend dotyczący zanurzenia człowieka w świecie marki dzięki technologiom stymulującym zmysły. Mowa tutaj o kreowaniu wirtualnej rzeczywistości.

Najbardziej ciekawe jest wskazane przez Natalię Hatalską zastosowanie jej w obszarach edukacyjnych np. w psychoterapii czy w treningu lekarzy. Najbardziej oczywiste, ale mocno działające na wyobraźnię jest także zastosowanie jej w turystyce dla podglądu miejsc, w których nie byliśmy, lub do których się wyprawiamy.

Warto zwrócić tutaj uwagę na egalitarny charakter okularów Google Cardboard, udostępniających VR każdemu na wyciągnięcie ręki, dzięki któremu VR nabierze egalitarnego charakteru.

Virtual Reality zapuszcza się zresztą w ekstremalne acz naturalne dla ludzkiej ciekawości rejony – np. znajduje zastosowanie w przemyśle erotycznym. (ostatnio zeskanowano gwiazdę filmów dla dorosłych co umożliwi przeżycie wirtualnej przygody z jej udziałem).

— Human touch in consumer experience/concierge 2.0 —

To kolejny trend dotyczący zastosowanie sztucznej inteligencji do nadawania ludzkiego rysu systemom automatycznej obsługi klienta, personalizacji interfejsów , wyświetlania dopasowanych reklam, doradztwa w sklepach online itd.  W jego skład wchodzi zjawisko humanizacji maszyn, czyli rozwój natural user interfaces rozpoznających gesty, mimikę, obrazy oraz przenikanie robotów do życia codziennego.

To chyba najbardziej stymulujący wyobraźnię trend, jednocześnie obarczony wieloma ryzykami. Applowska asystentka Siri to tylko namiastka tego, jak wyobrażamy sobie ewolucję AI. A zostało to obrazowo pokazane chociażby w filmie Her czy serialu Black Mirror.  Tymczasem kiedy oglądamy seriale futurystyczne, już niebawem na wejść na rynek robot domowy Jibo, przypominający nieco sztuczną inteligencję z tegoż właśnie serialu (z odcinka White Christmas.) The future is now.

http://paintingpractice.com/wp-content/uploads/2015/01/The-Cookie_v3.jpg

— be a better human—

Ten fascynujący i obiecujący trend dotyczy technologii ulepszających nasze ciało i umysł, pozwalających na pokonywanie ograniczeń związanych z chorobami ( w tym genetycznymi), uszkodzeniami ciała czy starzeniem się. Są to wszelkiego rodzaju egzoszkielety, implanty, bioniczne protezy, nanoroboty czy nanoleki wnikające bezpośrednio do komórek.

Niesamowita jest chociażby skóra elektroniczna odbierająca bodźce dotykowe dzięki sensorom. Poruszają wyobraźnię także prace nad sztuczną krwią, bionicznym okiem, uchem, dłońmi czy sztucznymi kośćmi, dające potencjalnie nadzieję tysiącom osób  na substytuty utraconych zmysłów czy organów.

— be more human—

To niejako alternatywny do powyższego trend nawołujący nas do bycia bardziej ludzkimi – bardziej zwyczajnymi, pozwalającymi sobie na  niedoskonałości (cytat z szefa strategii Snapchata: „we want all our users be equally ugly”) na różnorodność.

Dla mnie poza trendem dotyczącym rozwoju sztucznej inteligencji jest on chyba  najbardziej wartościowy dla marketerów.  Wpływa na polepszenie ludzkiego życia w zupełnie inny sposób – poprzez naukę samoakceptacji, wzajemnego szacunku i pielęgnowania różnorodności. O jego popularności świadczą liczne kampanie reklamowe stawiające zwykłego człowieka z jego osobowością i ograniczeniami w centrum uwagi, jako prawdziwego bohatera.

— podsumowanie—

Ciekawe jest zakończenie raportu przygotowane przez Tadeusza Żórawskiego, prezesa IM/Universal McCann. Analizuje on powyższe trendy jako generalny wyraz dążenia do smart life dzięki technologiom: dążenia do lepszego życia obejmującego lepszą łączność z innymi, lepsze zdrowie, inteligentny dom, sprytne podróżowanie i pracę.

To wszystko przyszłościowo globalnie sumuje się do kształtowania smart world – zrównoważonego świata równych szans, w którym będziemy lepiej się czującymi, komunikującymi, funkcjonującymi i wykorzystującymi swój potencjał, wydajniej pracującymi jednostkami i społecznościami.

To piękna wizja, która jak zwykle konfrontuje się z rzeczywistością, z naszymi motywacjami i tym, jak często wykorzystujemy technologię w  mrocznych celach.

Co tak naprawdę nas czeka?
I co za 100 lat będzie miarą postępu oraz wskaźnikiem przynależności do elit?
Optuję za tym, że będą to rzeczywiście bioniczne ulepszenia ciała i przedłużona młodość dzięki miksowi technologii i dostępu do nieskażonej, organicznej żywności. A jednocześnie będzie to ekskluzywna możliwość bycia obok technologii – bycia niepodłączonym, nieinwigilowanym, niemonitorowanym, bycia poza systemem. Anonimowość i prywatność przy wysokim komforcie życia i bytowania w swoim ciele, zapewnionym przez technologie, będą dowodem najwyższego statusu.

Zatem na wagę złota będzie utrzymanie technologii pod kontrolą człowieka i dzięki temu – pozostanie człowiekiem…

Trendbook Natalii Hatalskiej można pobrać tutaj <klik>

A Was jaki trend najbardziej zaciekawił?

Follow me

Podoba Ci się to, co czytasz? Podziel się!

Przejdź do paska narzędzi