#docuthursday. Miss Representation: dokument o kobietach i władzy - Cały Ten Zgiełk

#docuthursday. Miss Representation: dokument o kobietach i władzy

Miss Representation – to prowokująca gra słów. I dokument, od którego wiele się zaczęło.

The most common way people give up their power is by thinking they don’t have any.

Alice Walker

W okresie kręcenia tego dokumentu amerykańscy nastolatkowie spędzali 30 g tygodniowo oglądając tv.
Kobiety zajmowały tylko 3% znaczących pozycji w branży telekomunikacji, rozrywki, mediów i reklamy. A także stanowiły także tylko 16% scenarzystów, producentów, reżyserów, wydawców. Jako 51% populacji USA miały tylko 17% odzwierciedlenie w parlamencie.

Miss-Rep-Infographic
Miss Representation

You can’t be what you can’t see.

Dostarczany przez media content kształtuje dyskurs publiczny, politykę i gospodarkę, relacje między płciami. A co pokazuje? W dużej mierze wzorzec uzależniający wartość kobiety od jej powabu, seksualności, wyglądu. A w przypadku mężczyzn – od ich dominacji, agresji, potęgi.

Skumulowane w dokumencie obrazy złośliwości, mizoginii, seksizmu sączone w publicznych mediach pod płaszczykiem żartu czy podziwu szokują.

Przykłady?

Pytanie do Sarah Palin, czy posiada implanty piersi. Albo zgryźliwy komentarz dziennikarki wobec zmęczonego wyglądu Hilary Clinton. Albo etykietowanie Condoleezy Rice w portalu newsowym „dominą”.

To ważne – zobaczyć jak sączone mediach komunikaty wykrzywiają obraz kobiet, forsują ich iluzoryczny, lukrowany obraz i budują nierealistyczne oczekiwania wobec nich skutkujące zaburzeniami osobowości, autopercepcji i relacji społecznych wręcz…

Minęło parę lat od emisji filmu.

Warto obejrzeć go z perspektywy czasu.
I uświadomić sobie, że na prezydenta został wybrany wbrew jednoznacznym faktom i oskarżeniom Donald Trump – skoncentrowane w jednej osobie uosobienie wszystkich kluczowych problemów omawianych w dokumencie.

Z drugiej strony wreszcie mówi się publicznie o sprawie Harveya Weinsteina (i kilku innych). Zwiększa się wciąż liczba kampanii i projektów empowermentowych. Rośnie liczba reklam w duchu femvertisingu. W Polsce ruszył niezależny magazyn dla dziewczynek Kosmos. Dziewczyny i kobiety skrzykują się oddolnie, budując zręby siostrzeństwa. Głos kobiet zaczyna być słyszany, między innymi dzięki silnemu wsparciu celebrytek-ikon kobiecej siły.

Sam film zainspirował powstanie organizacji non-profit Representation Project, która zajmuje się popularyzacją idei zawartych w filmie i stoi za dokumentem The mask you live in, dotyczącym tożsamości i obrazu mężczyzn w mediach. (Film także jest dostępny na platformie Netflix).

Bo, de facto, obie płcie są zagubione i szukają swojego miejsca i wzorców w rzeczywistości w której „not normal is normal”.

Jeśli płeć i seksualność jest płynna, statystycznie co druga rodzina rozpada się, mobilność zawodowa wymusza ciągłe relokacje i zmiany otoczenia, kontakty z rówieśnikami są zapośredniczone przez maskujące rzeczywistość social media a stare autorytety chwieją się w posadach, gdzie szukać odpowiedzi na to kim i jakim być?

Podobny obraz

Follow me

Podoba Ci się to, co czytasz? Podziel się!

Przejdź do paska narzędzi